I skuggan av Spotify

 

I januari 2005 födde vi idén om en strömmande ljudbokstjänst i mobilen. Tjänsten lanserades sedan under namnet BOKiLUR på bokmässan i september samma år och under 2006 släppte vi världens första obegränsade abonnemangstjänst för ljudböcker. Om du tänker tillbaka på vad du själv gjorde med din mobiltelefon 2005 så kan du räkna ut hur långsam utvecklingen var för tjänsten under de första åren.

Genom goda samarbeten med mobiloperatörerna hade vi ändå fått ihop 1500 abonnenter i slutet av 2007 och började skissa på hur en internationell expansion av tjänsten kunde gå till. Det första steget blev att byta namn till Storytel, steg 2 blev att skriva en affärsplan och kontakta finansiärer. Efter en fruktlös runda bland Europas riskkapitalbolag under våren 2008 ville ett svenskt riskkapitalbolag titta närmare på Storytel. De valde dock att avstå från en investering i Storytel för att istället bli de första finansiärerna i Spotify.

Hösten 2008 drabbades vi sen av den iskyla som de flesta tillväxtbolag kände av under finanskrisen. Efter att slutligen ha säkrat finansiering via deltagande i TV-programmet Draknästet blev 2009 ett mellanår då vi försökte hitta tillbaka till tillväxt från vår kundbas på 2000 abonnenter. Under 2009 slog iPhone igenom i landet och i slutet på året hade Storytel slutligen fått klart en iPhone-app som var på väg till AppStore. Alla våra abonnenter lyssnade då i Java-mobiler från SonyEricsson och Nokia. Utbildningsinsatsen som krävdes för varje ny kund var betydande, eftersom Storytel ofta var det enda program kunderna skulle installera på sin mobil.

Samtidigt hade Spotifys gratistjänst etablerat sig som en stämningshöjare på fester och tog alltfler musiklyssnare från dominanten iTunes. Genom Spotifys Premium-tjänst i mobilen och ett framgångsrikt samarbete med Telia har Spotify nu två år senare hälften av den svenska musikbranschen samtidigt som iTunes har stått still. Samma utveckling sker i varje land som Spotify går in i, strömmande musiktjänster tar över helt.

Svensken är nu utbildad på vad en strömmande underhållningstjänst är, det har Spotify, Telia och även Play-tjänsterna på TV sett till. För det är vi djupt tacksamma eftersom det innebär att nya användare som kommer i kontakt med Storytel har lättare för att förstå vad en strömmande ljudbokstjänst är för något.

En liknande utveckling har Storytel skapat i ljudboksbranschen, fast i mindre skala. Sedan våren 2010 har Storytel vuxit under lönsamhet med 125% årligen och nu i april 2012 har Storytel precis nått milstolpen 20000 abonnenter, en 10-dubbling på 3 år. Med alla mått mätt en fantastisk bedrift, blir spännande att se hur de kommande 3 åren blir.

 

I skuggan av Spotify

2 reaktioner på ”I skuggan av Spotify

  1. Anita skriver:

    Ja och jag minns hur det var i början. Vilka framsteg. Det glädjer mej.

    Långt innan ni fanns lånade jag kassettbandsböcker på bibblan sedan
    blev det förbjudet för oss som såg att låna dessa. Nu är det ett måste
    för alla att själv få bestämma hur vi suger i oss böcker.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s