Från depp till pepp!

helenakubicek
Foto: Dennis Bärlund

”Good habits makes you happy” så sa en indisk man till mig en gång när vi pratade om vad han trodde skapade lycka och hälsa.

Jag tänker på vad mannen sa när novembermörkret har lagt sig och jag tar på mig fleece, reflexväst, mössa, vantar och löparskor för att ge mig ut och träna.

Jag springer upp och ner för backarna i mitt bostadsområde. Jag känner hur pulsen går upp, jag värms inombords och ler när jag för femte gången når toppen på backen. Jag avslutar med några enkla styrkeövningar.

Min väninna frågar mig efteråt på telefon hur jag kunde känna för att sticka ut och träna i detta vädret? Jag frågar henne, hur hon vågar att låta bli? Och vill hon inte må bra? För jag vet i dag så pass mycket om hur viktig regelbunden motion är för vårt mående att jag inte kan låta bli.

Träning har blivit en rutin för mig precis som att borsta img_0553tänderna. Likväl vet jag hur viktigt det är att hålla bra rutiner vad gäller mat, äta balanserat på regelbundna tider och att inte äta produkter som ger oro, ger skjuts i blodsocker eller ger upphov till inflammationer i kroppen. Fel kostvanor gör oss trötta och missmodighet. Sovit gott har jag alltid gjort men vaknar jag på natten har jag knep att ta till som att räkna andetag från 30 och nedåt. Eller så går jag upp en liten stund och sedan lägger jag mig igen. Jag blir aldrig upprörd eller irriterad när jag inte kan somna om.

För åtta år sedan skrev jag min första bok Fri från depression med kost, motion och sömn som bygger just på teorier om att man ska kunna bli fri från nedstämdhet genom livsstilförändringar. Jag har i mitt arbete som psykolog arbetat dagligen med patienter som återskapat nya goda vanor och på så sätt kommit ur sin nedstämdhet och blivit av med depressiva symtom. Jag tror stenhårt på att detta är grunden för bra hälsa både psykiskt och fysiskt och det är vad jag vill lära ut genom boken. I min bok försöker jag inte bara ge tipsen om vad man ska göra utan hur man ska komma igång att skapa nya vanor.

Nu är boken uppdaterad och släppts med nya titeln Från depp till pepp och den har redan fått mycket positivt mottagande.

Om jag hade skippat den där löprundan i går eller hoppat över måltider hade jag helt 47570säkert inte känt mig så harmonisk, nöjd och tillfreds när jag satte mig i soffan på kvällen.

Så oavsett om du bor i Calcutta eller Skellefteå så gäller samma sak. Goda vanor gör oss lyckliga och vi människor mår bra av att upprepa det som är bra för oss. Så min förhoppning är att boken ska ge inspiration och den kunskap man behöver för att skapa och etablera åtminstone en ny god vana vad gäller kost, motion eller sömn.

5 tips till mer peppigt liv som du kan börja med i dag!
– Gå ut på lunchen och ta in så mycket solljus du bara kan.
– Träna 3 gånger i veckan 20-30 minuter räcker.
– Gå upp samma tid varje morgon så du bygger upp ett sömntryck inför kvällen vilket ger en bättre regelbunden sömn.
– Ät mellanmål mellan måltiderna så du håller jämn blodsockerbalans vilket ger jämnare humör.
– Undvik sockerrika produkter och alkohol.

//Helena Kubicek Boye

Från depp till pepp!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s