GRÄV GULD I DINA EGNA KANALER!

Christer_Pettersson_High_Resolution_Image
Fotograf: Mats Nyberg

Jag har under många år haft en idé om att skriva en bok som på ett enkelt och praktiskt sätt handlar om hur du kan skala upp din affär på nätet utan att det ska behöva kosta en massa pengar, och i slutet av 2016 bestämde jag mig till för att förverkliga idén.

Jag har jobbat med olika typer av digital försäljning och e-handel sedan 1998 och har genom åren sett alldeles för många annonsköpare på nätet som driver trafik till webbplatser och webbutiker som sedan inte håller måttet.

Det hade varit mycket bättre att lägga samma tid och resurser på de egna kanalerna först, för att sedan skala upp när det finns en välstrukturerad sida eller butik med bra och engagerande innehåll som kan konvertera den nya trafiken till nya kunder.

Med avstamp i detta började jag skriva i december 2016 och var klar i mars 2017, så det tog tre månader från start till mål. Jag hade redan från början tagit fram ett ganska tydligt synopsis för boken – med alla kapitel och huvudämnen klara för respektive del – och jag siktade på att skriva 128 sidor. Men jag insåg rätt snabbt att jag skrev för mycket och att framför allt sista delen i boken, ordlistan, skulle få stryka på foten och inte bli så omfattande som jag först tänkt.

Jag bjöd också in åtta personer från branschen som fick dela med sig av sina experttips inom sina respektive områden som content marketing, inbound marketing, marketing automation och SEO.
0000061659.jpg
Jag hade satt en deadline med HOI Förlag till början av mars för att hinna få ut boken till maj och det fungerade bra. Jag tror alla som skriver behöver någon form av deadline, annars kan du fila på detaljerna i all evighet och aldrig bli klar. För mig personligen var det dessutom ett bra sätt att planera mitt arbete att löpande skicka in kapitel och få återkoppling från förlaget.

Varför boken heter Gräv guld i dina egna kanaler? Att lyckas på nätet och öka sin försäljning i digitala kanaler tycker jag påminner en hel del om att leda ett fotbollslag: helheten är större än de enskilda delarna och arbetet är långsiktigt och ett bra exempel på detta är just fotbolls-VM i USA 1994, när det svenska landslaget ”grävde guld” trots att det från början inte var ett lag med enbart stora stjärnor och halva truppen hämtades från Allsvenskan.

Och det är precis det jag vill förmedla med boken: ta vara på din webbplats eller din webbutik och dina övriga digitala kanaler, de kan också vara oslagbara bara du visar dem lite kärlek. Och, ja, lite professionellt hantverk.

Jag hoppas du lyssnar på Gräv guld i dina egna kanaler på Storytel! Här kommer tre snabba tips ur boken som kan öka din försäljning på nätet. Lyssnar du på hela boken kommer du totalt få 30 konkreta tips kring hur du kan öka din trafik och din försäljning.

1. Skriv bra, unika och säljande titlar för alla sidor på din sajt eller din webbutik. Titeln ska dessutom vara klickvänlig – du vill ju inte bara synas i Googles träfflista, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare!

2. Använd bra och optimerade bilder. Bilder har blivit allt viktigare för att ranka bra i Googles träfflistor och optimerade bilder säkerställer snabb laddning i mobilen, något som verkligen förhöjer användarupplevelsen och gör att färre ”bouncar” d v s lämnar sidan utan att gå vidare.

3. Peka löpande om gamla sidor och felsidor och gör så kallade 301-omdirigeringar (från en webbadress till en annan). Här finns det massor av guld att gräva och du kan få såväl ökad trafik som ökad länkkraft till din sida.

//Christer

Christer Pettersson arbetar som E-commerce Manager på Arvato och har tidigare haft liknande roller på bland annat Eniro, IDG och Apollo Travel Group. Gräv guld i dina egna kanaler är hans åttonde bok. Läs mer om författaren och boken på SocialCommerce.se (Christer Petterssons blogg om e-handel).

GRÄV GULD I DINA EGNA KANALER!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s