Gästblogg: Heléne Holmström

Förbjuden kärlek och starka känslor man inte kan värja sig mot utgör temat för bägge mina böcker. Sommaren 2017 debuterade jag med ljudboksserien De Själlösa, en fantasy med en kärlekshistoria i centrum och i januari i år släpptes min romandebut Falla Fritt – en romance som utspelar sig i advokatbyråvärlden.

De Själlösa är en Storytel Original-serie vilket innebär att berättelsen utgör tio avsnitt om en timme vardera. Varje avsnitt blir nästan som en egen berättelse och när jag skrev och planerade manuset försökte jag tänka att varje avsnitt skulle ha en början, mitten och ett slut. Det viktigaste av allt var ändå att avsluta med en cliffhanger, så att lyssnaren vill lyssna vidare. Att skriva för ljud innebär också att man får fila mycket på språket, det ska vara enkelt och effektfull, vilket sannerligen är en konstform i sig. Det är så svårt! Men oj vad jag har lärt mig mycket! Ett avskalat och slagkraftigt språk är nämligen ett bra redskap även för romanskrivande. En annan sak man bör tänka på när man skriver för ljud är att inte fastna i alltför utdragna miljöbeskrivningar. Och jag som ÄLSKAR miljöbeskrivningar! När jag skrev Falla Fritt kunde jag därför unna mig att bre på lite mer med det.

Även när det gäller karaktärerna i ljudboksserier måste man tänka på att hålla det enkelt. Den som lyssnar har inte möjlighet att bläddra fram och tillbaka som när man läser en bok. Och om man inte skriver en rysk klassiker eller ett fantasyepos där fyrtio karaktärer snarare är en del av konceptet, så är ett enklare persongalleri kanske också att föredra när man skriver en underhållningsroman. Då får huvudpersonerna mer plats och berättelsen får mer tempo. Gemensamt för båda mina bokprojekt är att de har inneburit väldigt intensivt arbete. På dagarna jobbar jag nämligen heltid som bolagsjurist och skrivandet är därför en härlig lyx, något jag unnar mig. När jag skrev De Själlösa jobbade jag i princip tolvtimmars arbetsdagar. När jag kom hem på kvällen hällde jag upp ett glas rödvin, skrev intensivt i tre timmar och bara förlorade mig i min egen fiktiva värld. Helt klart den bästa avkopplingen från slitiga dagar på kontoret. När jag redigerade Falla Fritt var jag föräldraledig med mitt första barn och redigeringen utfördes till största delen ståendes vid vår köksö med bebis sovande i bärsjal, eller i sängen om kvällarna med bebisen intill. Man får hitta sina stunder helt enkelt.

Jag har också haft turen att få fantastiska inläsare till båda mina berättelser. Charlotta Jonsson har läst in De Själlösa och Julia Dufvenius har läst in Falla Fritt. Blir så imponerad över hur deras inläsningar fördjupar berättelserna. När jag skriver så skriver jag alltid något jag själv skulle älska att läsa. Att följa två personer som blir förälskade, deras resa och kamp för kärleken, är helt klart den bästa formen av läsning och det som är allra roligast att skriva. Jag har just nu en mängd idéer som jag är sugen att spåna vidare på och jag ser fram emot att i framtiden fortsätta skriva för både ljud och tryckt format.

/Heléne Holmström

Foto: Jesper Lundberg

Gästblogg: Heléne Holmström

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s