Bonnierförhandling – det här handlar det om

Vi beklagar att Bonnier just nu väljer att blockera nära 400 000 svenska Storytel kunder från att ta del av förlagets nyheter. Bonnier klipper ett starkt band mellan författare och deras publik. Vad det här i grund och botten handlar om är två olika sätt att se på läsupplevelser och på värdet för relationen mellan kund och författare i en digital värld.

I århundraden har exemplartänkandet varit den ekonomiska grundbulten för vår bransch. Pappersböcker har sålts av förlagen till återförsäljare för ett fast pris per exemplar. Av förlagets intäkt har en royaltyprocent betalats ut till författaren. Den fysiska boken klarar den digitala övergången relativt väl, men har sedan 15 år tillbaka gradvis minskat sin försäljning.

Med ljudbokens intåg i folkhemmets smarta telefoner har helt nya möjligheter till bokupplevelser skapats. Den digitala revolutionen har skapat ett folkligt engagemang runt berättelsen. Tillsammans med attraktiva författarskap har den här nya folkrörelsen lett till en utveckling där den totala konsumtionen av bokupplevelser ökar i Sverige igen.

Ny teknik har gjort läsupplevelser tillgängliga i människors vardagsliv på ett helt nytt sätt – i motionsspåret, under städning och matlagning hemma, på resan till och från jobbet. Globalt viger Storytels över 800 000 passionerade kunder i 16 länder i snitt nära 1 timme och 20 minuter dagligen åt berättelser och författarskap.

Bland Storytels användare finns en grupp på över 100 000 personer som i snitt lyssnar 100 timmar i månaden på ljudböcker. Det motsvarar hela 10 böcker i månaden per person – en nivå som förr var en ekonomisk orimlighet för de flesta hushåll.

Storytel har tagit fram en ekonomisk modell för intäktsdelning i våra affärer med förlag. Den går ut på att göra berättelser och författarskap maximalt tillgängliga och lönsamma i en verklighet där läsupplevelser är ett växande fenomen mitt i den pågående och snabba tekniska utvecklingen. En modell som inte är helt olik Spotifys – en modell som mer än 600 förlag i världen har med Storytel, inklusive de allra största.

Bonnier vänder sig starkt mot den här intäktsdelningsmodellen och anser istället att “pris per bok” är vägen framåt.

Eftersom Storytel är den största och första ljudbokstjänsten känner vi ett ansvar att verka för en framtidssäker lösning som skapar de bästa förutsättningarna för berättelser, för författarskap och för det starkt växande intresset för läsupplevelser hos dig som kund och i Sverige. Därför vill vi förhandla med Bonnier utifrån den intäktsdelningsmodell vi har med alla andra förlag och som speglar berättelsens roll i det nya digitala landskapet. En modell där alla faktiskt blir vinnare då det skapar en möjlighet för boken att fortsätta vara relevant i din vardag i konkurrens med TV-streaming, podcasts, sociala medier och annan underhållning i din mobil.

Läs mer om hur detta påverkar dig som kund här.

Bonnierförhandling – det här handlar det om

2 reaktioner på ”Bonnierförhandling – det här handlar det om

  1. Åsa Holtman Öhman skriver:

    Vad händer i er konflikt med Bonnier? Som storytel-lyssnare är jag mycket intresserad av uppdaterade nyheter i frågan

    Gilla

  2. Bo Carlberg skriver:

    När det kommer till kultur så är det ju författaren som äger sin bok målare sin tavla musikartister sina låtar och dom får betalt om den spelas för allmänhet Men det verkar ju som att Bonnier skall ha hela kakan.
    Det är som gjort för pirat kopiering Det verkar det som ni vill inom förlags industrin. Man har ju inte råd att ha flera abonnemang
    Skärp er innan allt rasar ihop
    En nöjd kund hos Storytel

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s